تبلیغات
پایگاه علمی سینوس

اسلایدر


 
برای تعجیل در فرج امام عصر (عج) یک صلوات با "وعجّل فرجهم" از ته دل بفرست

باطری در اتومبیل و تراکتور چگونه عمل می کند

نویسنده : سرباز گمنام | تاریخ : 06:33 ب.ظ - پنجشنبه 10 اسفند 1391

باطری

1-كلیات

باطری یك منبع تولید كننده جریان الكتریسیته می باشد كه جریان مورد نیاز مصرف كننده ها را تامین می كند.در حقیقت باطری و دینام تواما جریان مصرف كننده ها را تامین كنند.دینام و باطری هر دو تولید كننه ی جریان می باشند ولی دلیل استفاده از هر دو در یك مجموعه به خاطر این است كه دینام تا زمانی كه موتور كار می كند جریان تولید می كند.زیرا نیروی خود را از موتور می گیرد و با خاموش شدن موتور دینام از كار می افتد اگر در زمانی كه دینام جریان تولید نمی كند بخواهیم مصرف كننده ای را به كار اندازیم  از باطری استفاده می كنیم چون نیروی باطری به صورت یك انرژی ذخیره شده می باشد.مخصوصا برای راه اندازی موتور و به كار انداختن استارت از جریان باطری استفاده می كنیم.در خودرو ها از باطری های سرب اسیدی قابل شارژ استفاده می شود.

 

2-اساس كار باطری

یك باطری از دو فلز غیر هم جنس و یك محلول الكترولیت تشكیل شدهاست الكترولیت مورد استفاده در باطری اتومبیل هامحلول اب و اسید سولفوریك و دو فلز غیر هم جنس ان سرب و پراكسیدسرب می باشد (صفحات).

اسید سولفوریك مقدار كمی اب در خود دارد زیرا برای تهیه ی اسید سولفوریك گاز so3  را با اب تركیب كرده اسید سولفوریك ساخته می شود 

 So3 +H2o = H2SO4

معمولا حدود 2% اسید سولفوریك اب میباشد حال اگر اسید سولفوریك 98% را با اب تركیب كنیم واكنش زیر در اثر تركیب اسید با اب انجام می شود .

H2SO4 +2H2O = SO4 + 2H3O                     

          

3- فعل و انفعالات باطری

الف- فعل و انفعالات باطری در زمان دشارژ یا تخلیه

زمانی كه از باطری استفاده میكنیم فعل و انفعالاتی در ان رخ می دهد كه باعث تخلیه ی باطری می شود این فعل وانفعالات بدین شرح است :

در زمان تخلیه اسید موجود در الكترولیت با صفحات و اكسیژن صفحه مثبت با الكترولیت تركیب می شوند. نتیجه ی كار این است كه در زمان تخلیه كامل باطری جنس صفحه مثبت و منفی هر دو سولفات سرب(pbso4)و جنس الكترولیت اب خالص ((H2oمی باشد.

در زمان تخلیه ی باطری گرد سفید رنگی روی صفحات ان دیده می شود .این همان سولفاتی است كهدر اثر واكنش اب و اسید با صفحات حاصل شده است.

ب-فعل و انفعالات در زمان شارژ یا پر شدن

زمانی كه باطری را شارژ می كنیم فعل و انفعالات داخل باطری عكس می شود . موقع تخلیه از باطری برق گرفته می شود. در این حین فعل وانفعالات داخل باطری رخ می دهد.

هنگام شارژ برق مستقیم وارد باطری می شود پس فعل وانفعالات داخل یاطری هم عكس زمان تخلیه می شود . یعنی دقیقا عكس فعل و انفعالاتی كه موقع دشارژ اتفاق افتاده بود در زمان شارژ باطری رخ می دهد بدین ترتیب كه اسید صفحات به اب ئ به كسیژن به صفحه مثبت بر می گردد و دوباره باطری اماده ی كار می شود .

با وارد كردن برق مستقیم به باطری یاطری شارژ می شود و این امر به خاطر عكس شدن فعل وانفعالات داخل باطری می باشد . زمانی كه باطری شارژ است صفحه مثبت رنگ قهوه ای شكلاتی و صفحه منفی رنگ خاكستری دارد باید دقت كرد كه اگر باطری تخلیه شود اسید روی صفحات می نشیند . موقعی كه باطری تخلیه شد باید ان را شارژ كنیم اگر مدت زمانیباطری در حالت تخلیه بماند گرد اسیدی كه روی صفحات نشسته كم كم سفت می شود و دیگر از ان جدا نمی شود بنابراین اگر بعد از مدتی كه باطری در حالت دشارژ بوده ان را شارژ كنیم (چون اسید به اب بر نمی گردد)باطری شارژ نخواهد شد. در این حالت میگویند باطری سولفاته شده است . اگر باطری سولفاته شده باشد دیگر قایل شارژ نیست

 

نكته : در یك باطری 12ولت6خانه 2 ولتی ودریك باطری 24 ولت 12خانه 2ولتی به كار رفته است باطری 12 ولت كه از 6 خانه 2 ولتی تشكیل شده است تعداد صفحات یك خانه ان به عنوان مقدار پلیت باطری ذكر می شود. برای مثال اگر روی نوشته شده باشد 11 پلیت یعنی در یك خانه ان 6 صفحه منفی و 5 صفحه مثبت به كار رفته است . برای سری كردن باطری های 2 ولتی شانه منفی یك خانه به شانه مثبت خانه دیگر متصل می گردد.

 

4-جعبه یا بدنه باطری

جعبه بدنه اصلی و محل قرار گرفتن خانه های باطری است .جعبه باطری را از موادی می سازند كه اسید برروی ان اثر نداشته باشد .جعبه باطری از پلاستیكهای مخصوص یاموادی به نام ابونیت ساخته شده است .درپوش جعبه باطری كه محفظه بالای جعبه می باشد به وسیله موادی قیری یا به صورت پرسی روی جعبه اببندی می شود . روی جعبه باطری باید كاملا اببندی باشد تا از مصرف شدن الكترولیت جلوگیری شود .اگر درپوش جعبه باطری به صورت قیری باشد می توان درپوش باطری را باز كرد و صفحات داخل باطری را تعمیر كرد.ولی اگر درپوش باطری به صورت پرسی باشد باطری قابل تعمیر نمی باشد.

كف جعبه باطری پله های وجود دارد كه باعث میشود صفحات به كف جعبه باطری نچسبد. اگر صفحات به كف جعبه چسبیده باشد خرده های كه از ان ریزش می كند در كف جعبه جمع شده وباعث اتصال بین صفحات می شود .

 

5-عیبهای باطری

 

الف-شكستن بدنه باطری

اگر بدنه باطری شكستگی یا ترك داشته با شد الكترولیت را در خود نگه نمی دارد و باعث كم شدن سطح الكترولیت می شود از طرفی اب واسیدی كه از باطری خالی می شود اگر روی اتاق اتومبیل بریزد باعث خوردگی در اطاق وشاسی اتومبیل می شود.

 

ب-شكستن یا اب شدن قطب های باطری

گاهی اوقات در اثر جرقه هایی كه بین كابل و قطب باطری ایجاد میشود قطب باطری ذوب می گردد.همچنین در اثر ضربه خوردن قطب باطری شكسته می شود.

 

ج-سولفاته شدن باطری

سولفاته شدن باطری یعنی اینكه در هنگام دشارژ باطری گرد اسیدی كه روی صفحات باطری نشسته سفت شده و در اثر شارژ گرد اسیدی از روی صفحات جدا نشود.این گرد سفید رنگ روی ماده فعال باطری را پوشانده و از فعل وانفعالات باطری جلوگیری می كند.در نتیجه باطری قادر به تولید نیرو نخواهد بود و شارژ هم نخواهد شد.

 

د-ریزش صفحات باطری

ریزش صفحات به خاطر تاثیر اسید در انها می باشد كه در صفحات تولید خوردگی كرده و باعث ریزش انها می شود.این ریزش از سطح صفحات كاسته و در نتیجه قدرت باطری كم می شود.اگر باطری قابل تعمیر باشد می توان درپوش باطری را برداشته و صفحه های باطری را به باطری دیگركه صفحات ان سالم است تعویض كرد.

 

و-قطع شدن اتصالهای خانه ها

اگر اتصال خانه ها قطع شود (چون خانه ها به صورت سری به یكدیكر متصل هستند )كل باطری از كار می افتد.اگر اتصال خانه ها از روی در پوش باطری باشند می توان انها را تعمیر كرد ولی اگر اتصال ها از زیر درپوش باشند باطری را باید تعویض كنیم.

 

ه-كم شدن مقدار الكترولیت باطری

كم شدن الكترولیت در فصل گرما امری طبیعی است.در این حالت اب الكترولیت بخار می شود.برای جایگزین كردن فقط اب مقطر به الكرولیت باطری اضافه می كنیم.اسید درون باطری موجود می باشد پس اگر اب و اسید اضافه كنیم

در واقع غلظت الكترولیت را زیاد كرده ایم .گاهی اوقات اب باطری زود به زود كم می شود این عیب می تواند از شارژ زیاد دینام باشد.

 

ر-سولفاته شدن سر باطری ها

گاهی اوقات رسوبات سفید رنگی اطراف قطبهای باطریرا گرفته و ایجاد عایقی شدید بین كابل وقطب باطری می كند.عیب یا از زیادی غلظت الكترولیت یا شارژ زیاد دینام است.اگر غلظت باطری زیاد است باید غلظت ان را متعادل و اگر دینام زیاد شارژ می كند باید شارژ ان را تنظیم كنیم.

 

ز-كثیف شدن الكترولیت

اگر الكترولیت باطری زیاد باشد این سیاهی نشانه ریزش و خورد شدن صفحات و معلق شدن ذرات جدا شده از انها در الكترولیت می باشد.در این صورت باید باطری را تعویض كرد.    

 

 

 

استارت

1-وظایفاستارت

برای به كار انداختن موتور اتومبیل احتیاج است كه در ابتدای كار میل لنگ موتوررا به گردش در می اوریم.در اتومبیل های قدیمی برای این منظور از وسیله ای به نام هندل استفاده می شد.هندل میله ای است لنگ دار كه سر ان در قسمت جلوی میل لنگ موتور قرار می گیرد وبا گردش ان توسط راننده میل لنگ به حركت در می اید.به مرور زمان كه موتور های با تعداد سیلندر بیشتر وبا كمپزس قوی ساخته شد دیگر نیروی دست و هندل قادر به چرخاندن موتور نبود به همین دلیل امروزه برای روشن كردن موتور از وسیله ای به نام استارت استفاده می شود.

 

2-موتور استارت

استارت یك موتر الكتریكی جریان مستقیم است كه دارای توان زیادی سمت قطبهای همنام با اهن ربای وسط نگه داریم می بینیم كه در اثر نیروی دافعه ای كه بین اهن ربای وسط و اهن رباهای كنار ایجاد می شود اهن ربای وسط كه به حالت معلق می باشدشروع به حركت می كند و جاثی قطبهای ان عوض می شود.اگر این عمل مدام تكرار شود باعث چرخیدن سریع هسته ی استارت یا ارمیچر می شود .

 

3-چگونگی عملكرد استارت

نحوه عمل استارت به این صورت است كه جریان برق باطری وارد استارت می شود این جریان از طریق زغالها هم برای ارمیچر و هم برای بالشتك ارسال می گردد.در نتیجه باعث ایجاد حوزه مغناطیسی هم در ارمیچر و هم در بالشتك می شود.در اثر بر خورد این دو حوزه ارمیچر شروع به گردش می كند.

هر چه قدر كه شدت جریان وارد شده به سیم پیچی استارت بیشتر باشد حوزه تشكیل شده در ارمیچر و بالشتك قویتر بوده در نتیجه نیروی دافعه شدیدتری ایجاد ودور ارمیچر بیشتر می شود.با گردش ارمیچر دنده استارت كه روی ان نصب شده همراه ارمیچر شروع به گردش می كند.

دنده استارت علاوه بر حركت دورانی حركت محوری به سمت جلو نیز دارد دنده استارت ضمن گردش به دور خود به سمت جلو حركت كرده با دنده فلایویل موتور درگیر می شود و ان را همراه خود می چرخاند.چون فلایویل به میل لنگ موتور متصل است با گردش فلایویل میل لنگ نیز شروع به حركت می كند.

 

4-اتوماتیك استارت

اگر موتور استارت را به تنهایی در نظر بگیریم به متصل كردن مثبت و منفی موتور استارت شروع به كار خواهد كرد.در خودرو موقع روشن كردن موتور احتیاج به استارت می باشد و به روشن شدن موتور باید استارت از كار بیفتد.بنابراین علاوه بر موتور استارت احتیاج به یك كلید می باشد كه مدار استارت قطع و وصل شود.اما به خاطر بالا بودن امپر مصرفی استارت هر كلیدی را نمی توان سر راه این جریان قرار داد.برای برقراری این جریان از یك رله قوی به نام اتوماتیك استارت استفاده می شود.

این رله را اتوماتیك استارت می گویند.اتوماتیك استارت رله ای است كه جریان برق اصلی استارت را قطع و وصل می كند.

دراین گونه استارت ها اهرام بندی اتوماتیك وظیفه جلو بردن دنده استارت و درگیری ان با فلایویل را نیز بر عهده دارد برای این منظور یك ماهك پشت دنده استارت قرار داشته و سر دیگر این ماهك به اهرم بندی اتوماتیك متصل می شد. اهرم بندی ماهك توسط یك پین یا یك پیچ و مهره به بدنه استارت متصل می گشت و ماهك میتوانست روی این پین حركت الاكلنگی داشته باشد زمانی كه راننده اهرم اتوماتیك را به عقب می گشد علاوه بر این كه جریان برق باطری برای استارت برقرار می شد ماهك نیز روی پین حركت الاكلگنی كرده دنده استارت را به سمت جلو حركت و با فلایویل درگیر میكرد.

امروزه از اتوماتیك استارت برقی استفاده می شود در اتوماتیك های استارت ها ی برقی دیسك اتوماتیك توسط نیروی مغناطیسی به سمت عقب حركت كرده و جریان برق استارت را برقرار می كند.

 

5-دنده استارت و كلاج یك طرفه

در قسمت جلوی محور ارمیچر دنده استارت نصب شده است دنده استارت همراه محور ارمیچر حركت چرخش دارد و همراه حركت چرخشی خود می تواند روی محور حركت طولی نیز داشته باشد دور تا دور فلایویل موتور نیز طوقه ی دندانه داری قرار می گیرد كه به صورت پرس روی فلایویل سوار شده است دنده استارت با دنده فلایویل درگیر می شود و به خاطر این كه درگیری دنده استارت راحت تر و ملایم تر صورت گیرد نوك دنده های ان با زاویه های مخصوص پخ خورده است و به خاطر این كه دنده استارت به سمت جلو حركت میكند در قسمت جلوی محور یك خار فنری قرار می گیرد تا از زیاد جلو امدن دنده استارت جلو گیری كند .

كلاچ یك طرفه با دنده استارت یك پارچه است و از ان جدا نمی شود . وقتی دنده استارت با فلایویل درگیر میشود موتور روشن شده و دور موتور از استارت بیشتر می شود كلاچ یك طرفه جهت موتور چرخیده و دنده را به صورت محوری یا طولی به عقب می كشد.

 

 

الترناتور یا جریان متناوب

1-تئوری كار الترلاتور

 

اگر اهن ربایی درون یك سیم پیچ حركت كند جریان برق در سیم پیچ به وجود می اید 

بدین ترتیب كه یك سیم را دور یك اهن ربا می پیچیم بین دو قطب مخالف اهن ربا میدان مغناطیسی وجود دارد اگر اهن ربا را به حركت دراوریم در اثر گردش میدان مغناطیسی میدان با سیم دور ان برخورد كرده و در اثر برخورد میدان با سیم الكترونهای ازاد سیم از اتمی به اتمی دیگر منتقل شده جریان در ان به وجود می اید

 

2-قطعات التر ناتور

الف – روتور: روتور مجموعه ای است كه وظیفه ی تولید حوزه مغناطیسی را در الترناتور بر عهده دارد روتور از یك محور تشكیل شده كه جلوی ان دارای رزوه برای بستن مهره نگه دارنده پولی است. در قسمت وسط روتور یك سیم پیچ روی محور به صورت پرسی قرار گرفته است . این سیم پیچ روی یك حلقه پلاستیكی پیچیده شده است تا از اتصال ان با بدنه جلو گیری شود . روی این سیم پیچ چنگك هایی فازی از دو طرف قرار می گیرد . این چنگك ها نیز روی محور قرار گرفته اند دو سر سیم پیچ به دو حلقه ی مسی كه در انتهای محور قرار دارد وصل می شود (كلكتور). انتهای محور و پشت كلكتور یك بولبرینگ به صورت پرسی سوار شده كه این بلبرینگ درون محل خود داخل پوسته ی عقب قرار میگیرد.

 

ب- استاتور:استاتور مجموعه ای سیم پیچی می باشد كه در اثر بر خورد حوزه با ان جریان الكتریسیته به وجود می اورد . این سیم پیچ ها باید دور روتور قرار گیرند تا داخل حوزه مغناطیسی باشند و با چرخش حوزه دوار الكترونها در این سیم پیچها حركت كنند . استاتور دارای یك بدنه فلزی می باشد كه داخل این بدنه فلزی شیارهایی وجود دارد سیم پیچها داخل این شیارها پیچیده می شود . داخل شیارهای استاتور ورقه های عایق قرار گرفته است تا از اتصالی سیم پیچها با بدنه استاتور جلوگیری شود. اگر یك سیم را داخل شارهای استاتور بپیچیم و دو سر ان را خارج كنیم جریانی كه تولید می كند تك فاز میگویند در بعضی از دینام ها برای تولید جریان بالاتر از سه سیم استفاده می شود كه اصطلاحا سه فاز گفته می شود . كه سیم های استاتور به دو صورت به هم وصل می شود 1- ستاره ای   2-مثلث 

 

ج-دیود ها:الترناتور مولد جریان متناوب می باشد . جریان متناوب به جریانی گفته می شود كه مسیر حركت الكترونها در هادی دایما تغییر می كند . اگر چنین حالتی باشد دیگر قطب منفی و مثبت در این هادی مفهومی نخواهد داشت . بویسله این جریان نمی توان باطری را شارژ كرد زیرا الكترونهایی مه به سوی باطری سرا زیر است با عوض شدن مسیر جریان دوباره از ان خارج می گردند . باطری همیشه برای شارژ نیاز به یك جریان مستقیم دارد . چون جریان خروجی الترناتور متناوب است به همین خاطر در سر راه خروجی الترناتور از دیود استفاده می كند . دیود قطعه ای الكترونیكی است كه فقط جریان را از یك سمت از خود عبور می دهد و به این ترتیب جریان متناوب به مستقیم تبدیل می كند . در ساختمان دیود ها از اجسام نیمه هادی استفاده می كند . در الترناتور نه دیود وجود دارد كه سه تای ان برای تحریك و شش تای ان برای برق مستقیم باطری می باشد (قطب مثبت) 

 

د- پوسته های الترناتور:الترناتور از دو پوسته جدا از هم تشكیل شده است كه معمولا از جنس الومینیم می باشد بدنه فلزی استاتور مابین این دو پوسته قرار می گیرد و توسط چند پیچ  دوپوسته روی یكدیگر محكم می شود دو عدد بولبرینگ برای گردش محور روتور درون این دو پوسته وجود دارد .

 

و- پولی و پنكه:مانند دینامهای جریان مستقیم قسمتی از محور روتور از پوسته جلویی الترناتور بیرون است روی این قسمت یك پولی و پنكه قرار دارد كه هر دو انها توسط یك خار به محور روتور متصل می شود . نیروی روتور توسط تسمه ی موتور به پولی متصل است .

 

ه- جا زغایی و زغال ها:در دینامهای جریان مستقیم برق خروجی از زغال ها عبور می كردچونجربان زیادی از انها عبور می كرد معمولا زغال انها بزرگ بود در الترناتور جریان زیادی از زغال ها نمی گذرد به همبن خاطر زغال ها زیاد بزرگ نیستند . زغال ها روی كلكتور انتهای روتور قرار می گیرند پشت این زغال ها یك فنر كوچك وجود دارد كه همیشه زغال را بر روی كلكتور می فشارد .

 

ز- افتامات الكترونیكی :وظیفه افتامات تنظیم نمودن برق ورودی كه از لامپ تحریك می گیرد تنظیم نموده و به وسیله زغال ها به سیم پیچی روتور می برد .

سیم پیچ تحریك شده و حوزه مغناطیسی ایجادكرده هر چه این جریان كه از سمت افتامات می اید بیشتر باشد حوزه مغناطیسی بیشتر شده و برق خروجی بیشتری از استاتور خارج می شود.

 

ر- سیم كشی تحریك:برقی كه از باطری به سمت bat سوییچ و از IGN به سمت لامپ تحریك و از منفی لامپ به سمت افتامات دینام و از افتامات به سمت زغال و روتور می رود .

 

5- مزایای الترناتور

الترناتور ها نسبت به دینام های جریان مستقیم دارای مزایای زیادی هستند كه عبارتند از :

1- دارای حجم و وزن كمتری نسبت به دینام های جریان مستقیم می باشند .

2- افتامات انها ساده تر است .

3- در دورهای پایین قادر به شارژ باطری هستند.

4-  احتیاج به تعمیر و نگهداری كمتری نسبت به دینام های جریان مستقیم دارد .

5- دارای طول عمر بیشتری می باشند

6- تعمیرات انها ساده تر است.

 

مدار بوق

مدار بوق در خودرو یك مدار اخباری است . یعنی برای خبر كردن از صدایی كه به وسیله بوق تولید می شود استفاده می كنند. مدار بوق بسیار ساده است به خاطر این كه بوق یكی از مصرف كننده های قوی می باشد و احتیاج به جریان زیادی دارد بیشتر سعی می شود كه در مدار بوق از رله استفاده كنند.

 

مدار كولر

در تابستان چون كابین اتومبیل خیلی گرم می شود برای خنك كاری یا تهویه نیاز به سیستمی داریم كه این عمل را برای ما انجام دهد به نام كولر .

اجزای كولر:

1-كمپرسور: كمپرسور موتور سیستم كولر می باشد كه عمل چرخش گاز كولر را در سیستم دارد كه معمولا به صورت پیستونی می باشد . كمپرسور نیروی چرخش خود را از نیروی موتور می گیرد .

2-كلاچ یك طرفه: كلاچ یك طرفه بر روی كمپرسور سوار می شود كه مغناطیسی بوده و راننده با فشار دادن دگمه كمپرسور كلاچ یكطرفه را مغناطیسی كرده و باعث می شود نیروی هرز گرد موتور را به محور مركزی كمپرسور وصل كند .

3-اواپراتور:شبكه ی خنك كننده است كه در داخل كابین اتومبیل وجود دارد كه فن تهویه هوا را از داخل شبكه ها عبور داده وباد خنك را به داخل كابین می برد.

4-شیر انبساط :شیری است كه قبل از اواپراتور نصب می شود . شیر انبساط یك مجرای ورودی ویك مجرای خروجی دارد مجرای ورودی سوراخی بسیار نازك دارد به نام نازل كه وقتی گاز از این مجرا عبور میكند بسیار سرد شده و اواپراتور راخنك میكند واز مجرای خوروجی كه قطر بیشتری دارد خارج می شود.

5-شبكه ی خنك كننده:این شبكه در جلوی خودرو وجود دارد و بوسیله بادی كه از جلو به وسیله فن دمیده می شود خنك میشود . كار این شبكه^ گازی كه از سمت كمپسورخارج میشود گرم بوده به داخل شبكه میرود وخنك می شود.

6-شیر فشار: شیر فشار مانند یك سوبچ عمل می كند كه در مسیر لوله ها ی كولر قرار میگیرد .وقتی فشار درسیستم كم یا زیاد میشود این شیر عمل كرده وسیستم را از كار میاندازد.

 




دسته بندی : علوم ریاضی؛مكانیك , علوم ریاضی؛برق ,
 

آخرین مطالب

» دانلود آهنگ "سلام عشق من،سلام دلخوشی"/امید معنوی/امام رضا (ع)/صوتی 3.8 مگابایت ( یکشنبه 24 مرداد 1395 )
» تخمین مسافت ( پنجشنبه 13 اسفند 1394 )
» تخمین مسافت طولی ( پنجشنبه 13 اسفند 1394 )
» سنگر شناسی ( چهارشنبه 12 اسفند 1394 )
» جزوه رزم انفرادی ( چهارشنبه 12 اسفند 1394 )
» آموزش نصب و بوت دوگانه سیستم‌عامل اوبونتو در کنار اندروید ( چهارشنبه 30 دی 1394 )
» دانلود و آموزش برنامه Bluestacks ( دوشنبه 7 دی 1394 )
» نصب سیستم عامل آندروید بر روی کامپیوتر ( دوشنبه 7 دی 1394 )
» دستورات ترمینال لینوکس بصورت کامل ( شنبه 5 دی 1394 )
» مرجع دستورات ترمینال لینوکس ( شنبه 5 دی 1394 )
» برترین توزیع های لینوکس در کاربری های مختلف 2014 ( شنبه 5 دی 1394 )
» کدام توزیع لینوکس را نصب کنم؟ ( شنبه 5 دی 1394 )
» دانلود کتاب عصر ظهور ( جمعه 27 آذر 1394 )
» دیدگاه آیت الله وحید در باره ولایت فقیه ( دوشنبه 23 آذر 1394 )
» تصویر و وصیتنامه شهید علی ناظری ( دوشنبه 23 آذر 1394 )
» جوانان و محبت اهل بیت (ع) ( جمعه 20 آذر 1394 )
» شعارهای حسینی 2 ( دوشنبه 3 فروردین 1394 )
» شعارهای حسینی 1 ( دوشنبه 3 فروردین 1394 )
» آیا خدا وجود دارد؟ ( سه شنبه 15 مرداد 1392 )
» دانستنی هایی از قران و نماز ( سه شنبه 15 مرداد 1392 )
» انگشت نگاری در قرآن ( شنبه 12 مرداد 1392 )
» تعدادی از معجرات علمی قرآن کریم ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» 12 اشاره ی علمی قرآن ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» قرآن و عسل ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» ساختار موتور های پله ای چیست ؟ ( سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 )
» سیم پیچ تسلا چیست؟ (Tesla Coil) ( سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 )
» در سینه ات نهنگی می تپد! ( سه شنبه 22 اسفند 1391 )
» شعر "کوچه" از "فریدون مشیری" ( سه شنبه 22 اسفند 1391 )
» خرم خاتون و سلطان سلیمان عثمانی-جنگ عثمانی با صفویان ( چهارشنبه 16 اسفند 1391 )
» سلطان صلاح الدین ایوبی ( چهارشنبه 16 اسفند 1391 )