تبلیغات
پایگاه علمی سینوس

اسلایدر


 
برای تعجیل در فرج امام عصر (عج) یک صلوات با "وعجّل فرجهم" از ته دل بفرست

لامپ های CRT

نویسنده : سرباز گمنام | تاریخ : 01:20 ق.ظ - چهارشنبه 9 اسفند 1391

یکی از روشهای تصویرسازی در لامپهای تکثیر کننده فوتونی ، استفاده از لامپ تصویر است. لامپ تصویر وسیله‌ای است که برای تصویرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح اول در یک لامپ تصویر درست مانند سطح اول در یک لامپ تکثیر کننده فوتونی است. تفاوتی که هست این است که

یکی از روشهای تصویرسازی در لامپهای تکثیر کننده فوتونی ، استفاده از لامپ تصویر است. لامپ تصویر وسیله‌ای است که برای تصویرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح اول در یک لامپ تصویر درست مانند سطح اول در یک لامپ تکثیر کننده فوتونی است. تفاوتی که هست این است که توزیع فضایی نقش نور که از سیستم اپتیکی تحویل می‌شود، برای کاربرد بعدی حفظ می‌شود.

انواع لامپ تصویر

دو نوع لامپ تصویر وجود دارد که یکی در تولید علائم الکترونیکی نظیر دوربین های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لامپ ذخیره نام دارد و دیگری لامپ مبدل یا تقویت کننده است که تولید تصویری از صحنه می‌کند که با چشم غیر مسطح دیده نمی‌شود.



لامپ ذخیره

یک لامپ ذخیره از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت خواندن و قسمت نوشتن، که قسمت نوشتن از یک سطح فوتوالکتریک و یک سطح ذخیره تشکیل شده است. با اعمال میدان الكتریكییا مغناطیسی بین این دو سطح فوتوالکترونهای گسیلیده از کاتد به سوی نقطه متناظرشان در سطح ذخیره هدایت می‌شوند. در سطح ذخیره این الكترونهاولید یک توزیع بار نایکنواختی که به مانند یک تصویر آینه‌ای توزیع نور در کاتد فوتوالکتریک است، می‌کنند.


این نقش بار بوسیله یک باریکه الکترون در روی سطح ذخیره به صورت مجموعه‌ای از خطوط نزدیک به هم و متوازی خوانده می‌شود. از آنجا که مقدار بار مورد لزوم برای تولید یک توزیع یکنواخت بستگی به تابندگی دارد که نایکنواختی را تولید کرده است، تغییرات بار علائمی را بوجود می‌آورد که می‌توان بعد از تقویت برای تولید یک تصویر تلویزیونی بازنمون کرد.

مبدل تصویر یا تقویت کننده

تقویت کننده‌ها و مبدلهای تصویر تولید تصویر مرئی می‌کنند. یک تقویت کننده تصویر از یک صفحه تاریک ، تصویری تولید می‌کند که به آسانی قابل مشاهده است. مقابل انتهای این لامپها نظیر لامپهای ذخیره یک فتوکاتد گسیلنده و یک عدسی الکتروستاتیک برای کانونی کردن توزیع الکترون روی صفحه مخصوص قرار دارد. در مبدلهای تصویر یک صفحه فسفری تصویر را دریافت می‌کند. با یک ولتا‍ژشتاب مناسب ، فوتوالکترون می‌تواند فسفر روی صفحه را تحریک کند و روشنایی تصویر را زیاد کند. در آن صورت تحریک فسفرهای مرئی ، تصویر روی فوتوکاتد را به تصویر مرئی تبدیل می‌کند.

تقویت تصویر

برای تقویت تصویر فوتوکاتد دوم در جلوی پرده فسفری اول قرار می‌گیرد و یک روش دیگر استفاده از صفحه میکروکانال درون لامپ تصویر است. این وسیله از تکثیرکن‌های کانالی کوتاه و طولی زیاد که کناد هم لوله شده و تولید یک صفحه گرد را داده‌اند، تشکیل شده است. فوتوالکترونها شتاب گرفته و وارد یک کانال می‌شوند و پیش از اینکه به پرده فسفری متصل و به روی صفحه میکروکانال برخورد کنند، تکثیر می‌شوند.

محدودیت لامپ ذخیره

اگر قسمتی از تصویر خیلی روشن باشد، منطقه اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر جسم تغییر نکند، تصویر به صورت یک تصویر بعدی نمایان می‌شود. این مورد از چارچوبی به چارچوب دیگر اتفاق می‌افتد. در موارد مشخص این تاثیر ناکامل قدرت تفکیک سیستم را به اندازه نقش تصویر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صفحه فسفری‌

هر ماده‌ای است كه در معرض تابش پرتو، (پرتو تابیده شده ممكن است فرابنفش یا پرتوالكترونی باشد)، نور مرئی تابش كند فسفر نامیده می‌شود. رنگ‌های فلورسنت نیز نور فرابنفش نامرئی را جذب می‌كنند و نور مرئی با یك رنگ خاص را تابش می‌كنند.

در یك لامپ اشعه كاتدی نیز سطح داخلی صفحه تلویزیون با فسفر پوشیده شده است. وقتی الكترون‌ها با صفحه برخورد می‌كنند، صفحه تابش می‌كند. در تلویزیون‌های سیاه و سفید فقط یك نوع فسفر وجود دارد كه با برخورد الكترون به آن نور سفید تابش می‌كند؛ اما در تلویزیون رنگی 3نوع فسفر وجود دارد كه به صورت نقاط یا ردیف‌هایی هستند كه نور قرمز، سبز و آبی تابش می‌كند. اگر به صفحه تلویزیون نزدیك شوید، می‌توانید این نقاط رنگی را ببینید. در مقابل 3 پرتو الكترون وجود دارد كه این 3 رنگ را روشن می‌كنند. رنگ‌های دیگر از تركیب این رنگ‌ها به دست می‌آیند. وقتی روی صفحه یك نقطه قرمز داریم، پرتو الكترون نور قرمز عمل می‌كند و فسفر نور قرمز را روشن می‌كند. وقتی یك نقطه سفید داریم، هر سه رنگ با هم روشن می‌شوند و تركیب آنها نور سفید را تشكیل می‌دهد. تا به حال هزاران فسفر مختلف براساس رنگی كه تابش می‌كنند و مدت زمانی كه تابش آنها طول می‌كشد، فرمول‌بندی شده‌اند.

پرتو الكترون در واقع تصویر را روی صفحه نقاشی می‌كند. مدارهای الكتریكی درون تلویزیون به كمك سیم‌پیچ‌های مغناطیسی، پرتو الكترون را به صورت رفت و برگشتی و بالا و پایین روی صفحه حركت می‌دهند. پرتو الكترون یك خط از تصویر را از چپ به راست نقاشی می‌كند و سپس بسرعت برمی‌گردد، كمی پایین می‌آید و یك خط افقی دیگر را نقاشی می‌كند و همین طور تا پایین ادامه می‌یابد. زمانی كه پرتو به ابتدا برمی‌گردد، خاموش است و اثری روی صفحه نمی‌گذارد. زمانی كه پرتو روشن است و خطوط تصویر را نقاشی می‌كند با تغییر شدت پرتو درجه‌های مختلف رنگ تولید می‌شود و به این ترتیب تصویر تشكیل می‌شود، چون فاصله بین خطوط بسیار كم است، مغز ما همه آنها را مانند یك تصویر می‌بیند. از بالا تا پایین صفحه تلویزیون به طور معمول 480 سطر وجود دارد كه تصویر را تشكیل می‌دهد.

عملكرد یك سیستم تلویزیون

عملكرد فنی یك سیستم تلویزیونی با كیفیت تصاویر تولید شده سنجیده می‌شود و یك تصویر هنگامی با كیفیت بالا ارزیابی می‌شود كه بازسازی نزدیك به كامل یك صحنه واقعی باشد تغییر عمده‌ای در تصویر یك صحنه به دلایل هنری (به عنوان مثال محو و یا مات كردن بخش‌هایی از پس زمینه تصویر)ممكن است انجام شود اما هدف اصلی از تكنیك تلویزیون بازسازی مجدد و یا حتی‌المقدر مشابه تصویر صحنه اصلی می‌باشد.

با توجه به مطالب فوق نتیجه می‌شود كه ارزیابی شما تصاویر تلویزیونی در نهایت به صورت نظری خواهد بود و این امر نمی‌تواند برای مهندسین و متخصصان تلویزیون مطلوب باشد زیرا آنها به معیارهای عملی و كمی نیاز دارند تا در طراحی و عملكرد تلویزیونی و توسعه محصولات جدید از آنها استفاده برده و نتیجه كار خود را به صورت كمی ارزیابی نمایند.

تعیین معیارهای كیفی عینی برای تصاویر تلویزیون با توجه به لزوم مقایسه مابین این تصاویر با سیستم عكاسی و فیلم پیچیده‌تر می‌شود.

عكاسی مقدم بر تلویزیون بوده و كیفیت فیلم به طور سنتی مبنایی برای تعیین كیفیت تصاویر تلویزیون محسوب می‌شود.

بارها عنوان شده كه هدف سیستم تلویزیون آنالوگ متداول، مشابه‌سازی كیفیت فیلم سینمایی 16 میلیمتری می‌باشد و همچنین هدف سیستم HDTV (تلویزیون با وضوح بالا) رسیدن به كیفیت فیلم‌های سینمایی صفحه عریض می‌باشد

مقایسه كیفیت تصاویر تلویزیون و فیلم مشكل است و نمی‌تواند دقیق باشد زیرا به طور ذاتی تفاوتهایی مابین فرایندهای به كار رفته در عكاسی و تلویزیون وجود دارد كه این امر را غیرممكن می‌سازد. با وجود این تفاوتها، متخصصان تلویزیون می‌بایست استانداردهایی عملی برای تعیین كیفیت تصاویر به كاربرند كه مشابه استاندارهای مربوط به فیلم باشد گرچه این مقایسه نمی‌تواند دقیق باشد.

طی سالیان گذشته تحقیقات مفصلی توسط صنایع عكاسی و تلویزیون در این خصوص به عمل آمده و تعاریف عملی از معیارهای كیفی تصاویر تلویزیون به همراه روش‌های اندازه‌گیری و مشخصات فنی مربوط از این تحقیقات حاصل شده است. لیست جامع این معیارها همراه با روش‌های اندازه‌گیری برای سیستم‌های رنگی و تك‌رنگ به طور مشترك توسط EIA (انجمن صنایع الكترونیك) و TIA (انجمن صنایع مخابرات) تحت استاندارد EIA-TIA-250-C تدوین و منتشر شده است. گرچه این جزوات به منظور تدوین استانداردهای سیستم ارسال سیگنال تدوین شده اما مبنای مناسبی برای ارزیابی عملكرد كل سیستم می‌باشد.


از آنجایی كه خرابی و ضعف عملكرد در یك سیستم معمولاً تجمعی می‌باشد، استانداردهای انتقال نیز نسبت به سیستم كامل، شدیدتر و دارای معیارهای بالاتری می‌باشد.


معیارهای كیفیت تصویر

معیارهای كیفیت تصویر را می‌توان به دو گروه تقسیم كرد. معیارهای اصلی كه در مورد كلیه سیستم‌های تصویر كاربرد دارد و عیوب تصویری كه بعضی از آنها مختص تصاویر تلویزیونی می‌باشد، معیارهای اصلی شامل وضوح تصویر، مقیاس خاكستری و نسبت سیگنال به نویز و رنگ‌سنجی می‌باشند كه در این نوشته به طور اجمال به آنها پرداخته می‌شود.





دسته بندی : علوم ریاضی؛برق ,
 

آخرین مطالب

» دانلود آهنگ "سلام عشق من،سلام دلخوشی"/امید معنوی/امام رضا (ع)/صوتی 3.8 مگابایت ( یکشنبه 24 مرداد 1395 )
» تخمین مسافت ( پنجشنبه 13 اسفند 1394 )
» تخمین مسافت طولی ( پنجشنبه 13 اسفند 1394 )
» سنگر شناسی ( چهارشنبه 12 اسفند 1394 )
» جزوه رزم انفرادی ( چهارشنبه 12 اسفند 1394 )
» آموزش نصب و بوت دوگانه سیستم‌عامل اوبونتو در کنار اندروید ( چهارشنبه 30 دی 1394 )
» دانلود و آموزش برنامه Bluestacks ( دوشنبه 7 دی 1394 )
» نصب سیستم عامل آندروید بر روی کامپیوتر ( دوشنبه 7 دی 1394 )
» دستورات ترمینال لینوکس بصورت کامل ( شنبه 5 دی 1394 )
» مرجع دستورات ترمینال لینوکس ( شنبه 5 دی 1394 )
» برترین توزیع های لینوکس در کاربری های مختلف 2014 ( شنبه 5 دی 1394 )
» کدام توزیع لینوکس را نصب کنم؟ ( شنبه 5 دی 1394 )
» دانلود کتاب عصر ظهور ( جمعه 27 آذر 1394 )
» دیدگاه آیت الله وحید در باره ولایت فقیه ( دوشنبه 23 آذر 1394 )
» تصویر و وصیتنامه شهید علی ناظری ( دوشنبه 23 آذر 1394 )
» جوانان و محبت اهل بیت (ع) ( جمعه 20 آذر 1394 )
» شعارهای حسینی 2 ( دوشنبه 3 فروردین 1394 )
» شعارهای حسینی 1 ( دوشنبه 3 فروردین 1394 )
» آیا خدا وجود دارد؟ ( سه شنبه 15 مرداد 1392 )
» دانستنی هایی از قران و نماز ( سه شنبه 15 مرداد 1392 )
» انگشت نگاری در قرآن ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» تعدادی از معجرات علمی قرآن کریم ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» 12 اشاره ی علمی قرآن ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» قرآن و عسل ( جمعه 11 مرداد 1392 )
» ساختار موتور های پله ای چیست ؟ ( سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 )
» سیم پیچ تسلا چیست؟ (Tesla Coil) ( سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 )
» در سینه ات نهنگی می تپد! ( سه شنبه 22 اسفند 1391 )
» شعر "کوچه" از "فریدون مشیری" ( سه شنبه 22 اسفند 1391 )
» خرم خاتون و سلطان سلیمان عثمانی-جنگ عثمانی با صفویان ( چهارشنبه 16 اسفند 1391 )
» سلطان صلاح الدین ایوبی ( سه شنبه 15 اسفند 1391 )